söndag 20 maj 2012

Att åka buss i länder utan tidtabell.......

Kommer ihåg första gången jag reste runt helt ensam i Gambia, stod där på busstorget i Brikama och hade inte den blekaste aning om vart jag skulle ta vägen för att hitta bussen till Gunjur och sen hem vidare till Kartong där jag bodde.....men man kan ju alltid fråga sig fram som tur är....( idag efter ett antal resor hittar jag bättre bland bussarna där än här)

I Gambia går bussen inte efter tidtabell utan när den är full av passagerare, det kan gå snabbt så man får knö sig fram för att få plats eller så får man vänta i timmar.....

Ha, ha jag ser allt lite bortkommen och osäker ut......

Jag hittade bussen med hjälp och kom säkert till Gunjur, så här ser det ut på bussstationen där......och när jag kom dit hade bussarna slutat gå för dagen , där stod jag och det blev mörkt till slut ( det mörknar så snabbt i Gambia och då blir det kolsvart eftersom det inte fanns elekticitet och gatlampor). Insåg att jag skulle bli tvungen att lifta, hade tur att hitta en kvinna med ett litet barn som också skulle till Kartong och fråga om vi kunde slå oss ihop, hon var så gullig och hjälpsam, höll mig så hårt och gott i handen ända tills vi fått lift , hela bilresan och ända hem......lite annorlunda än att resa med västtrafik här hemma.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar