tisdag 17 april 2012

Olika livs förutsättningar...

Detta foto tog jag i januari i år när jag reste i Gambia. Det är elever på St Martins school i byn Kartong. I rummet jämte mig när jag nu sitter här vid datorn sitter min son och pluggar inför naturkunskapsprov i morgon. Tänker på hur olika villkor vi har när vi bygger vår framtid beroende på viket land vi är födda i och givetvis också av vilka föräldrar. Min son har om han sköter sin skola goda möjligheter att studera exakt så mycket och hur hög utbildning han vill, vi har fri skolgång här och studiebidrag och studielån för högre studier. Det är tufft att få ett bra jobb här men möjlgheterna finns och vi har ett ganska väl uppbyggt samhälle. I Gambia kan du inte ens gå till grundskolan om du inte har pengar till skolavgift, och högre utbildningar kräver sponsorer, och om man sen har en bra utbildning är infrastrukturen i landet så ostadig att det istortsett inte finns något jobb att få.  Jag  önskar av hela mitt hjärta att dessa skillnader kommer jämnas ut i framtiden och tänker göra mitt bästa för att jobba med att det blir så......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar