onsdag 18 juli 2012

Allra första gången jag hälsade på hemma hos min blivande svärmor....

Jag och R var inte ett par då utan han var den trevliga trumläraren på kursen jag gick i Afrikansk djembe trumma. När han fick höra att jag skulle resa runt ensam i tre veckor i Gambia och Senegal ville han absolut att jag skulle hälsa på hans mamma. och jag tänkta varför inte det kan vara kul( inte visste jag att hon senare skulle bli min svärmor). Roberts bror Patrick kom och mötte mig i Kartong och vi tog 3 olika bussar innan vi var framme i den lilla byn mitt ute i ingenstans. Bussen stannade vid byns lilla affär och släppte av oss. Där mötte jag dessa fina barn.

Byn var liten hus utspridda på den platta Afrikanska gräsmarken. sandiga dammiga vägar......låg avsides....

Mötte en liten stark äldre kvinna i byns affär och förstod genast att det var Rs mamma, hon var lik honom och hans bror......wow kändes häftigt att mitt ute här möta trumlärarens mamma.....

Sen promenerade vi tillsammans till hennes lilla hus där hon bodde i hop med sin syster.

Snart hade det spritt sig i byn att det kommit besök och det kom fler och fler folk i olika åldrar för att hälsa och som var nyfikna....

Det lagas mat till mig i det lilla köket dvs den lilla utbyggnaden av palmblad över en öppen eld.Jag tycker om Afrikansk mat och kan äta mycket men har några saker jag var rädd för att äta dvs tyckte var äckligt. En av dem var sniglar dvs såna där små trädgårdssnäckor dom plockar i floden och gröper ur och steker. och vad tror ni hon har lagat??Det var bara att äta, och det gick faktiskt bra jag kunde äta upp min portion och det smakade ok(fast jag tänker aldrig mer äta det).

Sen gick vi runt i byn och hälsade på folk och tittade runt och jag fick möta en gästvänlighet utan like och så mycket härliga människor. Alla ville ge mig saker att ta med hem tilll R typ apelsiner ris potatis osv, till slut hade jag jag skojar inte kilovis....


Dom visade mig sina trädgårdar och här sin potatisodling.

Vi gick genom grön tät djungelskog.... 
Liten söt flicka som kikar in i Rs mammas hus....hon hade jordgolv i huset.... 
Sen stannade jag alldels för länge för det var så trevligt så när jag skulle resa hemåt till byn där jag bodde hade alla bussar slutat gå från denna lilla by in till större orter så det var bara att gå, wow jag vet inte hur många kilometer jag gick på röda sandiga vägar bärandes på alla frukter och grönsaker mm....men kom efter ett bra tag fram till en större ort precis innan det blev mörkt, sen lyckade jag få  till 2 buss sträckor. men när jag nådde den sista var det jättesent och kolsvart och inga bussar alls så Rs bror och jag liftade och fick ligga i bagageluckan på en bil hahaha vilket minne.....

Jag med Rs mamma Simba och hans bror Patricks son Micael i Simbas lilla hus!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, kul att du tyckte det. Jag har rensat bland alla foton i min dator och ordnat dom. Hittade så mycket fina foton på så mycket som jag gjort!

      Radera