onsdag 4 juli 2012

Semester utflykt till storstaden...

Hade läst i en tidning om en utställning jag ville se på Världskultur museet så vi begav oss (jag, Samuel och R ) till storstaden Göteborg, där mötte vi Maria och Malvis som ville hänga på. Vi startade med en fika på stan....

Samuel dricker Chai latte.......vilket han gillar ....syns det?

Jag valde att sätta tänderna i den här läckerbiten......

Sen begav vi oss till museet.....


Där fanns så många bra utställningar, bla denna där man fick sitta i en "spårvagn/tåg" på väg, man flyttade runt på olika säten tog på sig hörlurar och fick höra andras tankar......

Mitt äldsta och mitt yngsta barn....

Sen gick vi till utställningen jag läst om Destination X om resande som vi människor gör ....på olika villkor......

Maria snurrar på hjulet för att se vad hennes nästa destination blir.....det blev att vaska guld i Karelen.....


Så mycket tänkvärt......

Tillhör dom där Europeerna som lägger en stor del av sin inkomst på resor......



Fina R .....

Kloka ord.....

En del reser från något och hoppas komma till något .....flyktingar på lastbilsflak i Kongo / båtflyktingar i sjönöd som blir räddade.....

Dessa foton känner jag så mycket identifierar mitt resande, att vara på väg till något nytt, oupptäckt, resan, målet, upptäckandet, livsnjutandet......

Jättehäftigt litet rum man kunde gå in i för att komma till "Paradiset"......

Malvis, Maria och Samuel.....ser upp mot.......

...paradisets himmel.....

Foton med motsatta villkor, tex här hur vissa reser och befinner sig i vatten.......flyktingar på överfylld båt som vill i land....

Eller denna man flykting han med......hans blick säger så mycket........

....i kontrast till dessa människors resande och upplevelse av vatten........

Som det borde vara......denna utställning rekommenderas varmt! Jag är så glad att jag kom iväg och fick se den.....

Sen gick vi på utställningen Spelar roll, mycket bra och tankvärd den också, om att stå brevid och se vad som sker och att agera eller inte och hur......



Gick ifrån den med  många känslor......är jag en sån som agerar eller ser på eller vad är jag? Tänker på bröderna Lejonhjärta när Skorpan säger" det finns vissa saker man måste göra fast man inte vågar för annars är man bara en liten lort"......

Vi avslutar på en fin barnutställning Jordlingar........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar